onsdag 28 januari 2009

Onsdag.

Haha, när jag kollade igenom min byrå med gammal skit hittade jag en gammal dagbok från när jag var jääätteliten. Det är så jävla roligt att läsa! Sedan i slutet av dagboken berättade jag om flyttarna. Jag kommer inte ens i håg att jag skrev dagbok under den tiden. Jag fick en chock av hur mycket jag faktiskt hatade livet. Kunde man tänka såna svarta tankar när man var så liten? Har inte mycket för mig så jag kan väl berätta lite om mitt "hårda" svenneliv, haha.

Jag levde utom all tragik. Mitt liv var som en sommaräng en varm dag i juli precis hela tiden. Det är så jag vill minnas det i alla fall! Fast just nu känns det som ett annat liv, ett tidigare liv. Vi bodde i en villa i världens minsta håla i Dalsland. Min största hobby var att klättra i träd! Ingenting var roligare än det, möjligen att spela fotboll. Sen skulle mamma och pappa helt plötsligt plugga, båda två, samtidigt. Vi flyttade till en större håla, där de faktiskt har ett konsum, ett Ica och lite affärer. Jag fick byta skola och träffa på nya människor, människor som man först hatar. Där gick jag i ett halvår. Pappa ringde från karlstad och sa att vi fått en lägenhet. Jag sprang in på mitt rum och grät, styckade mina gosedjur med händerna.

Nya dofter. Allt är helt annorlunda. Vart fan har jag hamnat? En riktig stad? Karlstad. Nya människor igen. Här lärde jag mig att hata mina second hand kläder som mamma köpte till mig. Här lärde jag mig att hata mitt utseende. Jag tänkte inte på sånt förut, det hade aldrig bekymrat mig särskilt mycket. Men här hade en av tjejerna till och med smink! Vart fan får man det ifrån liksom? Jag spelade aldrig fotboll på rasterna längre som jag brukade, jag vågade aldrig. Sista terminen i femman, alla kände varandra. Rasterna var det värsta jag visste, de brukade jag tillbringa i ett hörn. Observera alla skolbarnen som glatt sprang runt på skolgården, bekymmerslösa. Jag fullkomligt hatade Karlstad! Jag gick i världens sämsta skola i världens sämsta stad! Jävla människor som springer runt och töntar sig i La-boom byxor och smink. Det tog nog ett halvår innan jag riktigt kom in i klassen. Men jag fick fina kompisar här. Jag kommer ihåg när vi smygrökte, klottrade och snattade på konsum och Blå gåsen, vår egna lilla blattekiosk. Så jag har ändå några fina minnen från mellanstadiet, första delen på en lång period här i Karlstad, för snart har jag ju faktiskt bott här i halva mitt liv! Fan va långt de blev. Credd till folk som orkade läsa!

3 kommentarer:

Anna sa...

oj! vet inte vad jag ska säga. Jag som trodde att det var jag som hade det jobbigt när jag flyttade från hammarö in till stan.
hoppas att du inte känner så nu i alla fall :)

Anonym sa...

Jag gillar att meningen "Jag fick många nya fina kompisar" åtföljs av en massa trouble. Då vet man att man lever!

Anonym sa...

för det första: grym på att skriva YesBox.
Everything will be okay <3 är secondhand inte ditt andra hem numera? :)