fredag 6 februari 2009

Fredag.

Supe?
Inget supe utan alkohol. och det är lite av mitt problem just nu. Men maja kanske bjuder blåbärsglögg visar det sig. hohoho. Så det blir väl den gamla vanliga visan denna helgen igen. Lite supe. lite arena. lite dans. Eller, MYCKET dans!
Här är mitt recept på otroligt goda kikärts/morotsbiffar! Och jag skriver inte i mått och såntdär. Man känner det på sig, hur mycket det ska vara i. Men först och främst:
Kikärtor! en burk typ. Då blir det kanske tolv biffar.
En riven morot
Ett ägg
En kokad potatis. Men det funkar att göra utan den. känns så jävla ovärt att koka EN potatis?
Purjolök, så mycket man känner att man vill ha i
Spiskummin
Koriander
Salt
Peppar
Det är det jag brukar slänga ihop. Tror inte att jag har glömt något nu. En vitlöksklyfta kan man ju ha i också om man känner för det ibland! Det underlättar om man har en stavmixer och mixar det lite. Blir så jobbigt att mosa kikärtorna med gaffel och så blir det stora klumpar. Godast till detta tycker jag är bulgur kokat med en grönsaksbuljong, mangodressing (mango chutney och gräddfil, lite salt) och färsk bladspenat! Häll lite solrosfrön över också. Så jävla nyttigt, så jävla gott. Hallelujah
På bilden är det hummus till, funkar bra det med men mangosås är godare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haaha, herregud. GLÖGG ÄR THE GREJ!

Anna sa...

GOOOOOOOOOOOOOOOTT!