tisdag 31 mars 2009

Är vi ensamma?

De tog upp ett inressant ämne idag på p3. Undersökningar har tydligen visat att vi har fler vänner än man hade för 25 år sedan. Men när en ny undersökning gjordes som var anonym så verkar det vara helt annorluna. Hur kan vi känna oss mer ensamma när vi har fler vänner idag än för 25 år sedan? Tydligen känner sig unga i åldern 20-30 sig mer ensamma än de som gått i pension. Det är mycket press på att man ska ha rekordmånga vänner, gå på häftiga fester och känna de rätta folken. Och visst är det lite så, egentligen?
.
De snackade också om rädslan för att vara ensam. Som att gå på bio ensam, ta en kaffe ensam, eller bara gå runt i stan och shoppa. Jag personligen lider inte av att göra saker ensam, jag tycker rentav att det är väldigt skönt. Jag har förvisso inte gått på bio själv, det kanske jag skulle göra om jag haft mer pengar. Men jag älskar att gå på stan själv ibland. Jag får gå till vilken affär jag vill, prova hur länge jag vill utan att någon står utanför och suckar osv. Det är faktiskt helt okej att göra saker ensam ibland.
.
Men om man ska prata om att känna sig ensam är det en helt annan sak. Det gick upp för mig idag att jag faktiskt gör det, känner mig ensam. Det är inte det att jag har lite vänner. Jag har varken mycket eller lite vänner, men det är inte det det handlar om. Jag har ingen sådär riktigt jävla nära vän som man verkligen-kan-snacka-om-allt-när-man-vill-hur-som-helst-var-som-helst-jag-kan-typ-dö-för-dig-vän. Det saknas mig verkligen. Det kvittar hur många vänner jag har, jag måste ha en sådan. De har alltid avlöst varandra men nu är det stopp.
.
Hur känner ni för ensamheten? Är det skönt att göra saker själv ibland eller är det pinsamt?

5 kommentarer:

Abacuz sa...

ensamheten kan ju vara det skönaste i bland, och det allra värsta ibland.
det är konstigt att de kan vara så helt olika.

Abacuz sa...

... och förlåt om jag står och suckar när du prövar kläder :P

Maja sa...

Jag kan INTE göra saker själv. Det är inte det att det är pinsamt - jag vet inte ens vad grejen är. Det bara är så.
Ganska lustigt..

Anna sa...

Jag tycker faktiskt också att det är riktigt skönt att gå på stan själv ibland. Gjorde det när vi var i sthlm när maja och jennifer låg hemma och var bakfulla. Det enda problemet är väl om man vill ha någon annans åsikt när det kommer till t ex kläder. Om man frågar någon som jobbar i affären så kanske hon/han säger att det är snyggt bara för att man ska köpa...

Ida sa...

Ensamhet är skönt när det är självvalt. Tvingas ensamheten på en är det hemskt.
Smartie, all hysteri som är nu är sjuk. Bra att du tar upp det :)

puss :*